MENGGEMPARKAN..??? Kini Telah Beredarnya Produk Kecantikan Di Duga Palsu"!! ("BERHATI~HATILAH") Khususnya Para "LEDIS" Dan Jika yang terima"PRIA" MOHON Sampaikan Ke-Wanita Di Sekitar Anda..!!! Jika Tidak Ingin Seperti Ini...Brikut Penjelasanya :

Baiklah utk post kali ini saya ingin bercerita sedikit tentang bahayanya produk yg mengandungi bahan kimia yg merosakn kulit.

Baru baru ini kita semua dikejutkn dengan berita yg menjadi tajuk utama akhbar mengenai seorang wanita yang telah mengalami wajah yg terbakar akibat penggunaan produk kosmetik yg dibeli melalui internet.Kini telah pon menjadi trend kegilaan bagi kaum wanita terutamanya remaja utk membeli produk kosmetik secara online.Mengikut laporan drpd akhbar tersebut,ada yg mendakwa kulit mereka bagaikan terbakar,wajah menjadi sensetif dan tumbuh ruam yg mencacatkan muka.Mereka sebenarnya telah terperdaya dengan pelbagai 'testimoni pengguna' produk berkenaan.





Keratan akhbar Metro baru baru ini.

Pengguna produk kosmetik dinasihatkan berwaspada dengan produk kosmetik yang digunakan kerana kandungannya sangat merbahaya dan dikhuatiri boleh merosakkan kulit dan boleh memberi kesan kepada organ dalaman .Kandungan kosmetik ibarat bom jangka masa bagi mereka yang gemar menggunakanya kerana kebanyakannya mengandungi hydroquinone dan tetrinoin.Penyerapan hydroquinone dalam darah melalui kulit dalam kuantiti yg banyak menyebabkan sawan,pendengaran berdengung,pertuturan menjadi sukar di fahami,perasaan mual,lemas dan muntah ,kekejangan otot dan sakit kepala.

Kesan luaran pula kulit menjadi hitam,terutama jika terdedah kepada cahaya matahari,lebih sensetif dan mudah terluka,kering dan gatal serta menggalakkan kewujudan pigmentasi.Ia mengurangkan perlindungan kulit daripada pancaran cahaya ultaungu dan sinaran matahari berlebihan yg boleh mendedahkan pegguna kepada KANKER KULIT.

Begitu juga dengan kesan sampingan penggunaan tretinoin yg boleh menyebabkan kesan terbakar pada kulit,kulit mengelupas dan kekeringan ,jeragat hitam bertambah dan kulit menjadi sensetif kepada cahaya ultraungu.

Selain daripada 2 bahan kimia tersebut,kebnyakan produk kosmetik juga mengandungi plumbum dan merkuri


Ini pula ialah warna krim pemutih beracun yg mengandungi merkuri.. kalau sape-sape ingat dulu masa dalam kelas kalau pegang termometer, cikgu suruh pegang elok-elok, bahaya kalau pecah sebab merkuri tu beracun, merbahaya untuk kita..tp orang sekarang tak takut, siap pakai direct lg kat muka...memanglah jd putih, kulit epidermis dah tak ada..memangla xde jerawat, mikrob yg singgah pun mati..T_T..cuba bandingkan krim korang dgn yg bermerkuri,


Berikut beberapa dari merek kosmetik mengandung bahan berbahaya:

Boalishi Lipstik, Kiss Beuty, Miss Beuty, Monaliza Lipstik, Monaliza Series Lipstik,  Hans Skin Care Trial, Hans Skin Cae, Platinum Cream Malam, Meili Freckle Cream,  Cosmedic Cream 4 Pagi Sore, Sari Daily Cream for Oily Skin, Sari
Night Cream for Oily Skin, Sari Sabun Muka Lime, Sari Dairy Cream for Normal Skin, Sari Sabun Muka Papaya +Honey,  Chanleevi, Ladymate Lipstik, Implora Lipstik, Improla Fashionable Cosmetics Complete Make Up Tas, Stefani Cream Malam, Citra Jelita Ninght Cream, Sulamit Miracolous White Day Cream Passion Serie, QB White Night Cream, Dr Bl Skin Care Cairan Peremajaan Plus, Herbal Healt Special Cream, Protect dan Serve 2 0z, Aubaine Rejuvenating Intensive Serum, Bio-K Sulf Anti Acne Cream.



Jom kita check ciri-cirinya kat sini:

1. Krim melekit.

2. Krim tidak HOMOGEN (tidak menyatu & kasar)

3. Bau kuat logam merkuri tapi ada yang menggunakan perfume kuat untuk menghilangkan bau logam merkuri tersebut.

4. Warna umumnya kuning untuk krim siang dan warna putih pearly bagi krim malam (berkilat seperti mutiara)- tapi tak semua yang berwarna kuning putih ada merkuri. Hanya yang berkilat sebab merkuri adalah logam jadi akan nampak berkilat.

5. Bila diusapkan pada kulit lengan terasa panas dan gatal.

6. Pada pemakaian awal menyebabkan iritasi pada kulit dan kemerahan bila terkena sinar matahari.

7. Kulit dapat berubah putih dalam waktu singkat (kurang 2 minggu, bergantung pada kadar kandungan merkuri, makin tinggi makin lebih cepat putih). Kalau produk yang sihat, kulit akan cerah (putih normal) tapi putih yang terhasil dari produk yang ada merkuri adalah putih pucat.

8. Kulit licin dan tidak timbul jerawat, hal ini disebabkan lapisan kulit epidermis telah rosak, kulit dah tak ada protein & melanin (berfungsi untuk melindungi kulit dari radiasi sinaran matahari) juga sudah tidak berfungsi, sampaikan mikrob pun tak akan boleh hidup pada kulit yang telah tercemar dengan merkuri. Jerawat dalam keadaan normal adalah berfungsi sebagai indikator tahap kandungan protein di dalam kulit. Bila kita lupa nak bersihkan muka, jerawat akan keluar. Tapi pada kulit yang dah tercemar dengan merkuri, hal ini tidak terjadi lagi sebab struktur protein kulit telah berubah dan rosak.

9. Pori-pori mengecil & halus. Ini sebenarnya disebabkan lapisan kulit luar wajah kita telah nipis & tergores oleh logam merkuri so nampak pori-pori mengecil & halus. Cuba uji dengan keluar di bawah sinaran matahari, jika kulit rasa terbakar, gatal disertai kemerahan, maknanya positif kulit dah rosak. Ini disebabkan kulit wajah sudah tidak mendapat perlindungan dari melanin yang berfungsi melindungi wajah kita dari radiasi matahari. Jika anda guna produk yang selamat seperti Mary Kay, pemakaian siang hari selalunya menggunakan pelindung SPF. Jika keluar pada siang hari korang tak rasa iritasi seperti terbakar yang disertai rasa gatal.

10. Bila kulit dah tercemar dengan merkuri dan pemakaian dihentikan, akan timbul jerawat kecil-kecil disertai rasa gatal. kemudian akan timbul bintik-bintik hitam di bawah kulit ataupun merata di wajah.
Warna putih pada kulit wajah lama-kelamaan akan berubah menjadi abu-abu lalu selanjutnya kehitaman

11. Jika teruskan dapat menyebabkan kanser kulit, kerosakan ginjal & menyebabkan kematian.

12. Dapat melambatkan pertumbuhan, menyebabkan kecacatan & kematian pada JANIN.

http://beautybyfatinhanani.blogspot.co.id/2014/02/selamatkah-produk-kecantikan-yang-anda.html

Tolong di SHARE yaa Agar Banyak Orang Tau ..!!!

Subscribe to receive free email updates:

Baca Juga :
loading...
loading...